Malin Andersson

26/10 Mot Asien

Kategori: Allmänt

Nu sitter jag på Starbucks och väntar på att min transport till flygplatsen ska komma och hämta upp mig. Jag har haft fyra fantastiska dagar här, jag har sett mycket och upplevt denna storstad. Folk är väldigt trevliga här (vilket jag inte direkt hade väntat mig) och hälsar och pratar med en. Jag har verkligen trivits på mitt hostel med, jag var nog en av de yngsta där då medelåldern var betydligt högre än på de tidigare ställen jag har bott på under resan, men det har varit lätt att hitta människor där att prata med ändå. Att resa själv är helt klart en stor skillnad jämfört med innan men det har gått över mina förväntningar det med. Jag hade dock inte velat göra det hela tiden men mellan att lämna de andra och möta upp Agneta så har det varit lagom att göra det. Flygturen beräknas att ta 19 timmar, vilket även inkluderar en mellanlandning i Taiwan, så det kommer att bli lite jobbigt. Nu ligger jag 9 timmar efter svensk tid men i Vietnam så kommer jag att vara 6 timmar före så det blir intressant att se hur den omställningen går. Vet inte hur det kommer att gå att blogga i Vietnam heller så om det inte går så kommer nästa uppdatering ifrån Thailand. Jag tror inte att det kommer att vara några problem men det återstår att se. Ja det var väll allt jag hade att skriva för idag, det gick inte att ladda upp bilder igår så försöker nu istället. Vi hörs när vi hörs, kram på er!

25/10 Alcatraz

Idag så var jag och besökte Alcatraz och om någon undrar vad det är för något så är det det kända fängelset som ligger på en ö utanför San Francisco. Det var jätteintressant att se hur det såg ut, hur de bodde, bakgrundshistorian m.m. Det är svårt att skriva allt här, framförallt när man inte kan visa bilder, men jag lovar att berätta när jag kommer hem om det ifall någon vill veta mer hehe... Det blev några timmar där och annars så har jag än en gång mest gått runt och tittat i staden. Gick till finanskvarteten och vilka skyskrapor det finns, man blir helt yr när man tittar upp på dem. Passade även på att äta lite riktig kinamat i Chinatown och det var gott men kom att tänka på det efteråt att det är väll sådan mat jag kommer äta i en månad nu framöver. Men gott var det! Kan även säga att det har varit riktigt kallt idag, det blåser rejält här. Hade behövt ett par vantar men känns onödigt att släpa med mig dem i Asien så jag får klara mig utan. Imorgonkväll så beger jag mig mot flygplatsen då planet lyfter 01.30 så jag har en heldag kvar här och den kommer ägnas åt: shopping!

24/10 Golden Gate Bridge

Kategori: Allmänt

Idag så gick jag upp vid 8 tiden, åt frukost och sedan begav jag mig ut på stan för att se lite sevärdigheter. Började med att gå fel i typ en kvart så det var bara att vända och traska tillbaka igen. Gick förbi en frisörsalong och tyckte att det kändes bra att gå in där och kunna klippa bort lite slitet hår  (nu efter allt sol och bad) och sagt och gjort så fick jag klippt mig. Ingen större skillnad, håret blev några cm kortare bara. Efter frisörbesöket så hyrde jag en cykel och cyklade sedan mot Golden gate bridge. Det tog ca 1 timme dit och på vägen stannade jag några gånger för att ta kort och fick allt några fina. Om det någongång känns att man är i San Francisco så är det när man ser bron! När jag kom tillbaka så gick jag även och såg Fishermens Wharf, Pier 39 och Lombard street vilket alla är kända turistmål här. Fick även känna på backarna och de är verkligen branta så jag var lagom trött när jag kom fram till hostelet. Ikväll så ingick det även middag här och det var tacobuffe vilket var gott men det går ju inte riktigt att jämföra med maten vi åt i Mexico.  Sov rätt dåligt inatt då en rumskamrat snarkade väldigt högt så ikväll blir det att jag lägger mig tidigt, det känns redan som att jag ska somna och klockan är 20.30. Godnatt!

23/10 San Francisco

Ja nu är jag här i San Francisco! Resan hit igår gick bra, över min förväntan då det inte var något krångel alls (skrikiga barn på planet har man blivit van vid nu). De visades film på planet så de 6 timmarna gick relativt fort och när vi närmade oss så var det fantastiskt fint att se staden upplyst från ovan. När jag kom ut ifrån flygplatsen så var det ruskigt kallt och regnigt, blev en smärre chock jämfört med varma och svettiga Mexico. Folk hade t.o.m. mössa på sig och där stod jag och frös som en galning i min tjocktröja. Lyckligtvis så hade jag satt på mig jeans innan flygningen och tur var väll det. Jag åkte en shuttle ifrån flyget och på vägen så åkte vi förbi San Francisco Giants arena och de hade precis vunnit en av Amerikas största baseballtävlingar så folk var helt galna men det var roligt att se. Jag hann även se några av San Franciscos backar och ja, de är extremt branta. Lovar att jag ska ta ta foton och visa er. Kom iallafall till mitt hostel och det är hur bra som helst: trevlig personal, stort (säkert 80 gäster) och fräscht (inga myror här inte). Somnade gott och sov med täcke, vilket jag inte haft på 2 månader nu, vilket var helt underbart! Imorse så gick jag upp vid 8 tiden och gick ner och åt frukost och det är den bästa gratisfrukosten jag fått hittills. Bagels, flingor, juice, scrambled eggs, färsk frukt m.m. vilket var väldigt gott. Sedan så begav jag mig mot det jag länge har längtat efter, nämlingen shopping. Känner att jag behöver förnya min resegarderob nu när jag väl får chansen, så hittade allt lite fina gejer. Strosade runt i Union Square och Westfields som shoppingställena heter ungefär hela dagen och jag hade kunnat gå där ännu längre, så mycket fint och så mycket billigare än i Sverige. Måste dock tänka realistiskt, ska ju släpa med mig allt tills december... På vägen dit och hem så gick jag igenom Chinatown men det var inte så mycket att se. Imorgon så tänkte jag ägna dagen åt att se Golden gate bridge och lite andra sevärdigheter. Jag har även bokat så att jag ska åka ut till Alcatraz på torsdag vilket jag verkligen ser fram emot. Nu blir det till att läsa lite och sen så ska jag sova. Just det, har glömt att tala om för er att Olliver kommer och möter upp mig i Asien efter att jag varit i Thailand så min slutdestination blir Malaysia och därifrån flyger vi sedan hem till Sverige.Så den 9 december är jag tillbaka på svensk mark igen!

21/10 Sista dagen i Mexico

Kategori: Allmänt

Idag är det vår sista heldag här i Mexico då vi som sagt flyger vidare imorgon. När vi vaknade imorse och kollade ut, ja då var det ösregn. Vi sitter och har precis ätit frukost och vädret är fortfarande dåligt så vi kommer nog inte få se någon sol idag vilket är lite synd. Men inget man kan göra åt det! Igår så var vi på Tulum ruins och kollade. Mycket turister och väldigt varmt så vårt besök där blev rätt kort (vi har ju redan sett två ruiner innan) men det var väldigt fint då de ligger precis jämte havet. Efter ruinerna så drog vi till stranden och efter stranden så drog vi till Tulum centrum. Det fanns inte så mycket att göra där men jag åt en jättegod skaldjurspaella. Ja vi får se vad som händer idag, om vädret klarnar upp eller ej. Packa kommer vi åtminstonde göra och jag kommer nog att läsa ut min bok. Sedan får vi njuta av vår sista tid ihop, känns konstigt att vi ska skiljas åt imorgon då vi ändå har umgåtts varje dag i snart två månader. Kommer att sakna mina tjejer!

19/10 Bike Hostel

Vi har det väldigt bra i Mexico, vi njuter av sol, bad, god mat, trevligt folk m.m. Igår så lämnade vi Playa del Carmen för ett ställe som heter Tulum. Det är mest känt för sina ruiner men de har även en fin strand som det finns färre turister på än i Playa så därför känns det bra att utnyttja våra sista dagar här. Jag åker ju  till San Francisco på måndag och de andra tjejerna beger sig hem till Sverige. Herregud vad tiden har gått fort, kan inte förstå att vi snart har varit iväg i två månader! Så nu vill vi ta vara på de sista dagarna tillsammans här i Centralamerika. Vi bor på ett ställe som heter Bike Hostel och det ingår gratis lån av cykel vilket är rätt smidigt. Så vi har glidit runt på våra cyklar idag, rätt jobbigt om jag får säga det men det är en kombination av att inte ha tränat på länge och lite luft i däcken. Vi åt grillad fisk vid stranden vilket var väldigt gott och nu sitter vi och tar det lite lugnt vid internet. Det var väll det jag hade att säga för denna gången och nu bjuder jag er på lite bilder med.

14/10

Kategori: Allmänt

Idag började vi dagen med att utnyttja att vi faktiskt har gratis frukost där vi bor nu, vita rostmackor med sylt var det som erbjöds. Hade hoppats att det skulle vara lite större utbud men icke, men jag ska inte klaga, vi slapp ju trots allt betala och det uppskattas mycket som backpacker. Efter frukosten så begav vi oss mot stranden och där har vi spenderat nästintill hela dagen. Det har varit väldigt varmt,  men efter lunch så blev det rätt molnigt. Ett tag kom det stora gråa moln men som tur var så började det inte regna. Jag och Agnes gick en strandpromenad för att se mer av Playa del Carmen men stranden är väldigt lång så tillslut så gav vi upp. Under gruppresan så var det väldigt intensivt med många och långa resedagar så det är så skönt att bara kunna slappa och göra det vi vill förtillfället, alltså ta det lugnt. Ikväll har vi varit och ätit på vår favoritrestaurang, äkta mexikansk mat och med tanke på att jag älskar texmex så är det väldigt gott. Nu är vi alla trötta så nu ska vi sova, godnatt!

13/10

Igårkväll så hade vi avslut med gruppen och det kunde inte ha slutat på ett bättre sätt. Vi började med att äta på en lite finare restaurang vid havet där vi satt ute i sanden vid låga bord och stolar. Det var uppträdanden med livemusik och magdans medans vi åt vilket var trevligt, jag gillar ju den här latinokulturen. Efter maten så gick vi till Playa del Carmens mest kända nattklubb som heter Coco Bongo. Hade aldrig hört talas om stället innan men vilken upplevelse! Det var uppträdande hela kvällen ifrån kända musikaler, artister, filmer m.m. och det var så extremt likt orginalen. Så vi dansade där hela kvällen och hade det så extremt bra. Har aldrig hört talas om det konceptet innan men det var en så lyckad kväll. Kan inte beskriva det med ord men tvivlar på att jag någonsin kommer att få uppleva något liknande igen!  Idag så har vi inte gjort så mycket, sagt hejdå till de andra och bytt boende. Vårt hostel heter Hostel Che och det verkar helt okej hittills, vi har vårt egna rum vilket är skönt. Imorgon så planerar vi att ligga på stranden hela dagen och bättra på solbrännan.

12/10 Playa del carmen, Mexico

Kategori: Allmänt

Igår lämnade vi Belize för att bege oss mot Mexico. Vi hade hört mycket om att den mexikanska boarden skulle vara jobbig med krångel osv. men det gick hur bra som helst, blev inte stoppade på något sätt. Det var en lång resedag och vi kom inte fram förrens vid 19 tiden så igår så gjorde vi inte så mycket här. Vi åt på en mexikans restaurang, inhemskt ställe som många lokalbor går till, och det var hur gott som helst. Jag har verkligen sett fram emot den mexikanska maten och igår så var det till och med över mina förväntningar när jag åt nachos. Idag så började vi dagen med att gå och boka ett hostel för några dagar framöver då ikväll är sista kvällen med resegruppen. Vi hittade ett bra och billigt ställe så det kommer nog bli toppen. Annars så har vi strosat runt i lite butiker och hängt på stranden, utnyttjat att vi är här och utnyttjat det fina vädret. Ikväll så ska vi ha ett avslut med gruppen genom att gå ut och fira eller vad man säger. Det kommer allt bli lite konstigt då vi ändå har sett de flesta av dessa människorna varje dag under en månads tid. Men det ska ändå bli  skönt att vi fyra får resa ensamma nu den sista tiden innan vi drar åt olka håll. Vi har planerat att åka runt lite här så att vi inte stannar i Playa del Carmen hela tiden, men hur mycket det blir får vi ta det som det kommer. Så kort och gott, allt är bra med oss och jag tror att vi kommer få 10 fantastiska dagar i Mexico!

Snorkling bilder

9/10 Snorkling!

Kategori: Allmänt

Idag så har vi haft en helt fantastisk dag ute till havs då vi hela denna dagen har ägnats åt snorkling. Hela dagen har gått åt detta, vi åkte vid 10.30 och kom hem nu vid 18. Vi har sett så mycket häftiga koraller och djur så jag kan knappt  beskriva det. Vi simmade bland hajar (inga farliga!) och stora fiskar som de matade från båten så de var hur många som helst. Fick dock lite panik när ledaren rätt som det var och ropade "Up with your feet!" då det simmade stora stingrockor under oss men allt gick bra. Höjdpunkten på dagen var dock när vi såg stora  sköldpaddor, kanske 80 cm långa, ute i havet. Det var så häftigt! Nu ligger jag och vilar lite innan middagen ikväll, tänkte för första gången i mitt liv kanske äta hummer då det är väldigt billigt här jämfört med överallt annars. Blir spännande att se hur det smakar!

7/10

Innan vi åkte vi till Belize igår så gjorde vi vårt sista stopp i Guatemala vid ännu några mayaruiner som heter Tikal. Det var rätt likt det vi redan har sett i Copan så därför var det inte direkt något nytt men det var roligt att ha sett dessa med. Min plan har hela tiden varit att se de i Mexico då de är väldigt kända där men förtillfället så känner jag mig rätt nöjd med ruiner för ett tag. Resan till Belize gick bra, inget krångel vid gränsen eller liknande vilket är skönt. Vi kom till vårt boende vilket är väldigt ekovänligt, dvs. att de inte har vanliga toaletter utan någon typ av utedass och att vi får duscha utomhus i regnvatten. Det finns gott om insekter och mygg överallt så man får inte vara känslig men det blev ändå lite av en chock för mig. Det känns skönt att vi bara ska sova här en natt till ifall man säger så... Idag så har jag och Lovisa åkt kajak genom grottor. Det var oerhört häftigt att se, titta upp i dessa gigantiska grottor samtidigt som man satt i kajaken. Belize är känt för sina grottor och jag kan förstå varför! Vår guide berättade om grottorna och folket som offrade till gudarna där och det fanns kvar krukor och skelett ifrån deras tid. Trippen i grottorna var väll drygt en timme lång och det var en upplevelse jag kommer att ha med mig hela livet. Imorgon så åker vi till havet och nu så ser vi alla fram emot en tid med bad och sol.

5/10 Flores

Kategori: Allmänt

Idag började vi dagen med att gå upp vid 9 tiden och äta frukost. Jag har under några dagar nu lyckats att äta yoghurt och granola (ungefär som musli) till frukost vilket har varit väldigt gott då jag saknar svensk frukost väldigt mycket. Strax där efter så fick vi reda på att bussen vi skulle åka med var fullbokad så då fick vi ta en senare vilket var lite drygt då ännu mer tid av dagen gick. Det är något man har fått vänja sig vid här i dessa länderna, folk kommer då sällan i tid så allt tar så mycket längre tid än väntat. Vi kom på bussen och under dagens bussresa så fick vi verkligen känna på och se att det är regnperiod här. Vi har annars inte haft så mycket problem av det, utmed den karibiska kusten så har det knappt regnat något alls (peppar peppar) utan det är när vi har varit inne mitt i landet som vi har märkt av det och då har det nästan alltid bara regnat på sena eftermiddagar/kvällar/nätter. Men idag, ja då regnade det nästan hela tiden. Regnvatten forsade över gator och sten och när vi körde i uppförsbackar så var jag ibland rädd för att vi skulle hamna i forsen och inte ta oss upp. Vi såg åkrar och floder som var översvämmade men det som ändå förundrar mig mest är att husen som finns här klarar av regnet. Ibland är fyra väggar och ett tak allt de har men ändå står de kvar och tur är väl det. Vi kom iallafall fram till stället vi är nu, Flores, vid 16 tiden. Det är en liten ö som tar en kvart att gå runt och jag gillar den redan. Synd är det bara att vi åker härifrån redan klockan 5 imorgon men det vi har sett än så länge har varit bra. Små, färgglada hus (återigen) och små vägar där tuktuks kör i rasande fart. Så sammanfattningvis vad vi har gjort idag; åkt buss, sett regn, kommit till en ö, ätit middag, badat i poolen och nu så ska vi sova!

4/10 In the djungle

Ja nu befinner vi oss i djungeln. Det var en lång bussfärd igår för att ta oss hit, små säten med inget nackstöd i ca 6 timmar plus guppiga vägar som går väldigt krokigt så det var lite jobbigt. Väl framme så fick vi åka båt i 5 min för att ta oss hit vi är nu och den enda vägen härifrån och hit är med buss. Det är ett väldigt charmigt ställe som heter "The djungle lodge" där vi bor och vi bor i små stugor/bungalows som man får gå över små broar i djungeln för att komma till. Allt ligger ca 1 meter över marken så man får inte trilla ner ifrån dessa gångvägarna. Vår guide varnade oss för att det kommer att finnas mycket smådjur, spindlar m.m. i våra stugor och igårkväll så såg jag och Lovisa en kackerlacka i vår. Inte så trevligt men den försvann kvickt, vi får bara hoppas att den inte kommer tillbaka. Tyvärr så går det något virus bland oss i  resegruppen och jag hade oturen att åka på det igår så jag har varit illamående och troligtvis även haft lite feber vilket inte är så roligt. Jag börjar att må bättre nu men ska fortsätta dagen med att ta det lugnt och läsa min bok. Imorgon så åker vi vidare och då blir det en sista natt i Guatemala och sedan är det bara två länder kvar i Centralamerika, Belize och Mexico. Herregud vad tiden går snabbt!

2/10 Chickenbus, marknad & homestay

Kategori: Allmänt

Hej alla!! Nu har vi haft några händelserika dagar här i Guatemala och jag kan bara säga att jag älskar detta land mer och mer för varje dag som går. Så mycket mayakultur blandat med fantastiska miljöer och underbara människor. I förrgår så begav vi oss med chickenbus, lokalbussarn, mot Centralamerikas största marknad. Turen i bussen var verkligen en upplevelse, fullt med människor så man står nästan på varandra samtidigt som chauffören kör snabbt i dessa kurviga vägar. Det spelas latinomusik och rätt som det är så kommer det på försäljare som skriker så högt att man nästan får hål i öronen. Anledningen varför det kallas chickenbus är att emellanåt tar även folk med sig kycklingar på bussen. Lyckligtvis så var det ingen stackars fågel med denna gången men jag måste ändå säga att jag tycker att turen var väldigt charmig. Väl framme vid marknaden  så strosade vi runt där i några timmar och jag lyckades köpa en fin läderväska och ett armband. Mycket saker och mycket folk på samma plats som vill få sålt just sina saker men man får vara bestämd på att säga nej, annars kommer man nog hem  med både det ena och det andra. Senare på kvällen så begav vi oss till ännu ett homestay, denna gång i en liten mayaby där folket främst pratar sitt egna mayaspråk Tj'uttilj. Intressant att öva på det men de kunde som tur var lite spanska med. Hamnade i en väldigt bra familj, 12 familjemedlemmar varav 4 småbarn som ville leka och kramas hela tiden. En fantastisk upplevelse och det känns så underbart att bli så välkomnad av en familj på det sättet som jag blev. Standarden var relativt fattig men det spelade verkligen ingen roll då det var så kärleksfullt. Kommer sakna de söta små barnen! Jag kan ju också tala om att genomsnittslängden här kan jag gissa är runt 150 cm så de var rätt fascinerade över mina 172 cm. Nu är vi tillbaka i Antigua och ska sova här över natten då vi beger oss vidare imorgon. Kändes dumt att ta en massa bilder hon familjen så har inga bilder att bjuda därifrån men ni får se några andra ifrån våra senaste dagar.