Malin Andersson

23 september Honduras

Kategori: Allmänt

Nu är vi tillbaka i Karibien vilket känns skönt, sol och bad igen efter två veckor i Centralamerikas mitt. Fantastiskt! Idag har vi bara slappat på stranden vilket även innehöll lite snorkling vilket var nice. Vi bor nära en strand, man kan förklara det som en stranpromenad med cafeer, barer, butiker m.m. (kan tänka mig att Thailand ser ut så här trots att jag inte varit där ännu) men vi får åka något som heter Taxi Boat till en finare stran. Det innebär att vi åker i en liten motorbåt i kanse 5 min vilket är rätt charmigt.
Resan till Honduras var dock ett litet äventyr. Resan blev försenad utmed vägen då vi först blev drabbade av ett strömavbrott vid landsgränsen vilket gjorde att de inte kunde registrera våra pass. Där blev 19 timmars resan ännu längre. Sedan blev vi stoppade av av polisen i Honduras mitt i natten och det är inga snälla poliser må jag lova. Geväret runt halsen och redo att skjuta. Allt gick bra, de såg våra pass och sen åkte vi vidare. Ännu lite mer fördröjning. Det värsta var dock då vår busschaufför blev hotad av ett gäng vid en bensinmack. Han råkade köra in i den andre mannens släp utan några skador men denne mannen krävde att han skulle betala 150 dollar då han hade förstört hans bil. Situationen blev väldigt hotfull då man ej vet var de är kapabla till att göra (med tanke på att det är lagligt att varje invånare får bära vapen i Honduras), framförallt då de utnyttjade att vår chaufför kom från Nicaragua. Lyckligtvis kom vi därifrån lindrigt, de fick betala 30 dollar, men det var ingen trevlig upplevelse. Till sist kom vi iallafall fram, runt 12 tiden då vi hade lämnat Nicaragua vid 14 tiden dagen före
Nu sitter vi alla och surfar lite efter ett restaurangbesök. Internet har inte fungerat men ska se ifall jag kan lägga upp bilder i ett annat inlägg. Eftersom jag inte vet hur man kommenterar dem så får ni själva gissa vart de är ifrån. Kram på er!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: